Het laatste deel van mijn reis - Reisverslag uit Colac, Australië van Isabel Pluim - WaarBenJij.nu Het laatste deel van mijn reis - Reisverslag uit Colac, Australië van Isabel Pluim - WaarBenJij.nu

Het laatste deel van mijn reis

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

08 April 2014 | Australië, Colac

Het is inmiddels alweer ruim anderhalve maand geleden dat mijn kiwi-avontuur is begonnen. Ruim vier weken hebben Daisy en ik door heel Nieuw Zeeland getrokken. Het noordereiland is totaal anders dan het zuidereiland. Er wordt wel eens gezegt dat Nieuw Zeeland alles van de wereld in een land heeft en ik heb gemerkt dat dat inderdaad zo is. Het noorden is warmer, bestaat uit veel vulkanische gebieden en de kust heeft witte strandjes en helderblauw water. Het zuiden is kouder, heeft prachtige fjörden en bestaat uit veel bergachtige gebieden inclusief gletsjers en sneeuw. Nieuw Zeeland is echt het mooiste land dat ik ooit gezien heb!

- De Kiwis
We hebben veel Kiwis ontmoet (De menselijke kiwi dan. De kiwi als dier was nergens te bekennen). We hadden ons niet kunnen voorstellen dat de Kiwis NOG aardiger zouden zijn dan de Aussies. Hier kwamen we al binnen een dag achter. Toen we de eerste ochtend wakker werden in ons tentje in Auckland, raakten we aan de praat met Lin. Lin is een ontzettend lieve vrouw. Na een tijdje gepraat te hebben vertelde ze het op dat moment erg moeilijk had, want haar man lag in het ziekenhuis en het leek niet erg goed te gaan. Dit raakte ons echt. Toen we in de gaten kregen dat ze blij was met ons gezelschap en ons uitnodigde voor een ontbijtje bij haar thuis, hoefden wij hier natuurlijk niet lang over na te denken. Voor we het wisten zaten we bij Lin aan de ontbijttafel met een getoast broodje en een kopje thee. Ze gaf ons een rondleiding door haar huis en toen we aankwamen bij een grote canvasfoto van haar dochter, legde ze uit dat ze onlangs is overleden aan een ernstige ziekte. Haar dochter was van onze leeftijd en was een erg mooi meisje. Dit was gewoon hartverscheurend. Hoe kan een mens zoveel verdriet tegelijk moeten verdragen? Binnen no-time waren Dais, Lin en ik in tranen. Lin waardeerde ons medeleven ontzettend. Lin heeft veel voor ons betekend. Ze heeft veel tips gegeven over wat we wel en niet moesten gaan doen in Nieuw Zeeland. Ook mochten we bij haar in de tuin onze tent opzetten. Zo was zij niet alleen en hadden wij een goede slaapplek. Tot op de dag van vandaag hebben we nog steeds contact met de lieve Lin. Dit is slechts een voorbeeld van de goedheid van de kiwis. Hier zullen jullie het dan ook mee moeten doen, want we hebben te veel goede, lieve, fantastische kiwis ontmoet om over te vertellen.

- Reizen per auto
Voor onze reis in Nieuw Zeeland hebben we een auto gehuurd. Dit omdat het zuiniger rijdt dan een camper en omdat we te bang waren geworden van de rangers in Australie. Een van de eerste nachten konden we maar slecht een geschikte campeerplek vinden. Onze navigatie liet ons in de steek en dus moesten we improviseren. Het was al laat en we hadden geen zin meer om de tent nog op te gaan zetten (ook al was dit nog geen 5 minuten werk). We besloten om in de auto te gaan slapen door de stoelen plat te leggen. Ik had er niet veel vertrouwen in. Nee, correctie: ik had er GEEN vertrouwen in dat dit zou gaan werken. Na uitgerust wakker te worden na een nachrust van zo'n 10 uur, bleek dat het in de auto slapen zo slecht nog niet was. Dit was ideaal om te weten wanneer we te bang waren voor een ranger! Later is gebleken dat wildcamperen in Nieuw Zeeland legaal is; weer wat geleerd.

- Waipoua forest
In het noorden zijn we naar het Waipoua forest geweest. Dit is een nationaal park met inmens grote bomen van ongeveer 2000 jaar oud. De stam van deze boom heeft een doorsnede van bijna 13 meter. Toch denk ik dat je dit gezien moet hebben om te beseffen hoe groot dit is.

- Hot Water Beach
In de Coromandel Range zijn wij een middag naar het Hot Water Beach geweest. Wanneer je op dit strand een gat graaft, komt er heet water naar boven. Als ik goed heb opgelet, komt dit door ondergrondse hot springs die ontstaan zijn door eerdere vulkaanuitbarstingen. Hierdoor is toen een rots in de grond opgewarmd. Deze rots is ook nu nog zo heet, dat wanneer er water langs loopt naar boven, je op het strand in heet water kunt zitten. Samen met veel locals en toeristen zit je aan het strand in heet water. Je moet wel op de juiste plek een gat graven, want het water kan oplopen tot 62 graden. Wanneer het te heet werd, gingen we de zee in om af te koelen. Deze ervaring was echt magisch.

- Rotorua
Rotorua is een actief vulkanengebied en dat is echt indrukwekkend. We hebben een uiteenspatting van een geizer gezien en veel verschillende kleuren meertjes in de buurt van vulkanen (van knalroze tot fluoriserend groen). Het enige nadeel van zo'n vulkanengebied is dat het stinkt naar rotte eieren.
We zijn ook nog naar een waterval geweest in dit gebied. Hier zagen we vier kiwi jongens bovenin de waterval springen om zich vervolgens via een natuurlijke glijbaan naar beneden te laten glijden. Dit leek mij ook erg leuk, dus ik hoefde er niet lang over na te denken voor ook ik in het water lag om hetzelfde te doen. De jongens waren erg aardig en we spraken af om samen op stap te gaan. Het leggen van contacten gaat hier zo makkelijk!

- Hot springs
In de buurt van Taupo zijn we een dagje naar een hot spring geweest. Dit is een natuurlijk verwarmde rivier. Het verwarmen van het water gaat op dezelfde manier als bij het Hot Water Beach. Ook hier is het water op sommige plekken te heet om er in te zitten. Hoe verder je naar die rivier gaat waarin de kleine rivier uitmondt, hoe koeler het wordt. Zo'n relaxdagje is toch best fijn in het drukke leven van een backpacker.

- De Tongariro Crossing
Dit is een wandeltrack van een hele dag waarbij je Mount Tongariro oversteekt. Het is in totaal 'maar' 19,4 kilometer, maar door de vele steile stukken is het een heftige klim. Het uitzicht maakte echt alles goed: echt adembenemend. Aan het eind van de dag zijn we doorgereden naar de ferry: op naar het Zuidereiland!

- De Fox Glacier
Ik heb door middel van een dagtour de Flox Glacier beklommen. Dit is een onwijs grote gletsjer die je alleen mag beklimmen onder begeleiding van een guide. Diasy had hier geen interesse in, dus heb ik het alleen gedaan. Alleen kun je het eigenlijk niet noemen. Al snel maakte ik maatjes in onze groep van twaalf jongeren. Ondanks de omslag van het weer (heel veel regen en wind) was het echt een gave ervaring. Aan het eind van de dag werd de gletsjer gesloten in verband met vallende rotsen. Van het oorverdovende geluid van rotswanden die afbreken en naar beneden vallen krijg je kippenvel over je hele lichaam.

- Queenstown
Dit stadje is echt een parijs voor backpackers. Het ligt langs een heel groot mooi meer, tussen de bergen, dichtbij fjörden en wanneer je ook nog eens mooi weer hebt zoals wij, is het echt fantastisch. Bovendien barst het hier van de extreme sporten; je kunt zo gek niet bedenken of je kunt het doen in Queenstown. Ook konden wij het niet laten om het uitgaansleven te testen. Deze test is geslaagd na een 9 dagen non-stop te hebben gestapt.

- Extreme sporten
In Nieuw Zeeland heb ik aan meerdere extreme sporten gedaan: skydiven (2x), bungeejumpen en white water rafting. Het gevoel wanneer je uit een vliegtuig springt op 4 a 5 kilometer hoogte, of het gevoel wanneer je met je voeten op de rand staat van de afgrond en het touw wat aan je benen zit naar beneden voelt trekken, is echt onbeschrijvelijk. Je lichaam volgeladen met adrealine; heerlijk! Dit heeft me natuurlijk veel geld gekost, maar het was het echt waard. Ik heb gedaan wat ik altijd heb willen doen; CHECK!

- Mensen ontmoeten
Tijdens ons reis door Nieuw Zeeland hebben we heel veel leuke nieuwe mensen ontmoet. Tijdens het stappen in Queenstown hebben we een groep van 7 jongens uit Australie ontmoet die een week op vakantie waren in Queenstown. Er waren nog een Duitse en Belgische jongen en een Zweeds meisje die zich ook aansloten bij onze groep. Aan het eind van de avond stelden de jongens uit Melbourne voor dat we in hun appartement mochten slapen. Hiervoor kropen drie jongens bij elkaar in bed, zodat Daisy en ik samen in een bed konden slapen. 'S ochtends werd er een ontbijtje voor ons klaargemaakt. En toen er ook nog een lunchboxje werd klaar gemaakt voor ons wisten we het zeker: deze jongens zijn ECHT goede jongens. Naast deze jongens hebben we nog veel meer leuke mensen ontmoet. Onder andere Beer en Simone (ook uit Nederland). Daisy kende Beer al van de pre-party van Defqon, ik heb haar en Simone in Nieuw Zeeland leren kennen. We hebben een deel van Nieuw Zeeland samen gereisd, met als hoogtepunt om met z'n vieren uit een vliegtuig te springen (mijn derde skydive). Het zijn echt fantastische meiden en ik weet zeker dat ik ze in Nederland ook ga zien. Het is zo makkelijk om tijdens het reizen mensen te ontmoeten. Je hoeft maar met mensen op dezelfde campspot te staan in de bush, en voor je het weet zit je samen een biertje te drinken aan een kampvuur. Lang leven het reizen!

- Terug naar Australie
Na vier weken zat ons avontuur erop in Nieuw Zeeland. We zijn teruggevlogen naar Sydney waar we een kleine week hebben doorgebracht met Mira, Sebastiaan en Arnoud. Erg leuk dat je weken hebt samengereisd en elkaar vervolgens weer tegenkomt op een andere plek! In Sydney zijn Dais en ik hard op zoek gegaan naar een baan. Al binnen twee dagen hadden we succes en zijn we aangenomen op een aardappelfarm in Colac (in de buurt van Melbourne). Afgelopen zaterdagnacht zijn we naar Melbourne gevlogen. Hier hebben we een dag doorgebracht me de jongens uit Melbourne. Aan het eind van de dag hebben Dais en ik de trein gepakt richting Colac. Hier werden we vanaf het station opgehaald door onze baas Dan. Dit was toch best spannend. Je kent elkaar niet en opeens sta je oog in oog met je nieuwe baas EN huisgenoot voor de komende paar maanden. Dan is een alleenstaande aardappelboer van 30 jaar. Hij is echt ontzettend aardig voor ons en we zitten hier prima op onze plek. Wij gaan hem helpen met het oogsten van de aardappels, koken en schoonmaken. Het worden werkweken van ongeveer 60 uur, dus het wordt hard werken.

Het aftellen is inmiddels begonnen; ik kom bijna naar huis. Ik kan niet wachten om mijn vrienden en familie weer te zien! Er staat gelukkig veel leuks op de planning; een nieuwe woning, lekker werken op Camping Stadspark en festivals. Heel veel festivals! Laat de Nederlandse zomer maar komen. Ik ben er klaar voor!

Liefs Isa

  • 08 April 2014 - 12:28

    Klaas-Jan:

    Hé Isa,

    Super om weer een verhaal te lezen en zo te zien ben je nog lang niet uitgereisd! Ik hoop voor je dat het aardappels oogsten gaat bevallen. En dat je nog veel gaat genieten van je laatste weken! Have fun.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Colac

Down under en nog wat verder

Reizen en werken

Recente Reisverslagen:

02 Juni 2014

Bijna thuis!

08 April 2014

Het laatste deel van mijn reis

26 Februari 2014

Roadtrippen 3.0

03 Februari 2014

Roadtrip West coast

21 Januari 2014

Terug naar de bewoonde wereld
Isabel

Om mijn maatjes en familie op de hoogte te houden van mijn reis: Australie - Nieuw Zeeland - Taiwan en Thailand :)

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 9530

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 10 September 2014

Down under en nog wat verder

Landen bezocht: