Het einde van de oostkust - Reisverslag uit Cairns, Australië van Isabel Pluim - WaarBenJij.nu Het einde van de oostkust - Reisverslag uit Cairns, Australië van Isabel Pluim - WaarBenJij.nu

Het einde van de oostkust

Door: Isabel Pluim

Blijf op de hoogte en volg Isabel

20 Oktober 2013 | Australië, Cairns

Lieve allemaal :)

- In the middle of nowhere
Na Surfers Paradise zijn we naar Brisbane gereden waar we twee nachten gecampeerd hebben. Vervolgens via Noosa naar Tin Can Bay.
Dit verliep alleen niet heel erg soepel. We konden op onze navigatie uit drie routes kiezen. We kozen de kortste.
Toen we groot licht op zetten, zagen we opeens een joekel van een slang (1,5 a 2 meter). Helaas konden we hem niet ontwijken en zijn we erover heen gereden :( We waren te bang om uit te stappen, dus reden we door. Opeens hield de verharde weg op en reden we zo ongeveer off road. Hiervoor zijn we niet verzekerd, dus dat was spannend.
Teruggaan was geen optie, we hadden al zover gereden. Het was al donker en we waren bang dat we kangaroos of koala's aan zouden rijden.
Ook hiervoor zijn we niet verzekerd als het al donker is. Nog spannender. We reden letterlijk in the middle of nowhere over steile wegen door het bos. Ook pakte onze navigatie geen signalen meer op. Uiteindelijk zijn we veilig aangekomen op onze overnachtingsplaats. S ochtends zijn we om 06.00 uur opgestaan om dolfijen te voeren.

- Fraser Island
Vervolgens zijn we doorgereden naar Rainbow Beach. Hier hebben we een 3-daagse tour geboekt naar Fraser Island. Dit is het grootste zandeiland van de wereld en het was tot nu toe het leukste wat ik gedaan heb.
Met een groep van 16 personen verdeeld over twee 4WD-jeeps hebben we drie dagen lang over het eiland gescheurd.
Ik ben als derde persoon van de groep gaan rijden. Rijden door diep, zacht zand is echt fantastisch.
Op een gegeven moment kwamen we bij een stuk aan waar de rivier uitmonde in de zee en waar het water zo hoog stond dat ik via de zijkant over rotsen door het water moest.
We sliepen in tenten midden in het bos. De wc was zo'n halve kilometer verderop het bos in. Hier mocht je niet alleen naar toe als het donker is.
Dit omdat hier veel dingo's rondlopen. Dat zijn een soort wilde honden die agressief kunnen zijn. Je kon een 'dingo-stick' meenemen om jezelf te beschermen; mocht dat nodig zijn. Naast dingo's hebben we walvissen, dolfijnen, schildpadden en haaien gezien. Je mag dan ook niet in de zee zwemmen; te gevaarlijk.
We hebben veel gezommen in paradijsachtige riviertjes en meertjes op het eiland. Wit zand, blauw water en hier en daar een palmboom. Klinkt goed, niet?

- Doei camper, hoi bus!
Na ruim twee weken hebben we onze camper ingeleverd. Mark is weer terug naar Nederland (jammer!) en Daisy en ik vervolgen onze trip met de bus!
Vanaf Brisbane hebben wij 19 uur in de bus gezeten naar Airlie Beach. Het lijkt lang (en dat is het natuurlijk ook), maar het viel wel mee.
In Airlie Beach hebben we een 2-daagse tour geboekt naar de Whitsundays. Dit is nog meer blauw water, witte stranden en palmbomen. Bah, alweer! We hebben heerlijk gesnorkeld en weer veel leuke nieuwe mensen ontmoet. Onder andere Cristian; een jongen uit Argentinie. Hij wil, net als ons, naar Cairns. Dus besloten we om samen te reizen.
We hebben eerst een tussenstop gemaakt in Mission Beach. Dit om bij te komen van het vele stappen in Airlie Beach! In Mission Beach deelden we een cabbin met 5 andere jongeren. De cabbin stond letterlijk aan het strand op een skydive resort.
Het was niet de bedoeling om hier te gaan skydiven (maar in Nieuw Zeeland), maar wanneer je drie dagen geconfronteerd wordt met mensen die het wel doen, kon ik het niet laten. Er was toevallig nog 1 plek over; ik vertrok binnen 5 minuten. Op 14.000 feet (omgerekend zo'n 4,5 kilometer) ben ik uit het vliegtuig gesprongen. Na een vrije val van 60 seconden (ruim 200 km/uur) ging de parachute open. Echt geweldig. Ik kan niet wachten op mijn skydive in Nieuw Zeeland!
Vervolgens zijn we weer in de bus gestapt richting Cairns.

- Cairns & The Great Barrier Reef
Cairns is een kleine stad. We zijn hier nu bijna twee weken en we hebben veel gezommen en zijn vaak op stap geweest. Je kunt niet naar Cairns gaan zonder te stappen. In alle hostels hebben we heel veel leuke mensen ontmoet. Het ontmoeten van nieuwe mensen is echt het leukst aan alles. Bovendien komen we steeds mensen tegen die we duizenden kilometers terug ontmoet hebben.
Naast het vele zwemmen, zonnen en stappen hebben we een tour geboekt naar de Great Barrier Reef. Hier hebben we gesnorkeld, gedoken en een helikoptervlucht gemaakt. Het koraal en de vissen zijn echt prachtig hier.
Aanstaande dinsdag verlaten we Cairns en vliegen we naar Perth (3400 kilometer verderop). De planning is om hier een paar maanden te blijven en op zoek te gaan naar werk. Maar ja, als backpacker moet je natuurlijk nooit te veel plannen.

Zoals iedereen hier zegt: No worries, mate ;)

Liefs Isabel

• 20 Oktober 2013 - 15:17

Minke:

Wauw Isa, geweldig!
    Wat super goed van je dat je het uiteindelijk hebt doorgezet!
    Veel plezier nog! Liefs!